سفر و گردشگری

ساخت وبلاگ

دیگه نزدیکای ظهر شده بود، احساس گرسنگی شدید کردم، از کله سحر تا الان تو لابه‌لای کوچه پس کوچه‌های بی‌انتهای یزد با اون خانه‌های خشتی‌ عجیبش پرسه می‌زدم و از تماشای بافت سنتی و تاریخی یزد لذت می بردم. اولین بارم بود که به این شهر زیبا سفر می‌کردم و هدفم در این بود که تک تک نقاطش رو کشف کنم، اما الان بدجوری شکمم قاروقور می کنهو دنباله رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد میگردم.

قبلا رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد رو تو برگه‌ای لیست کرده بودم، اون‌رو از کیفتم برداشتم و زیر طاق خنک یکی از کوچه‌ها نشستم تا یه بار دیگه بخونم؛ خُب، کیوان هوس چه غذایی کردی؟ به شهر یزد خوش آمدید.

رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد

رستوران مشیر الممالک

رستوران مشیر الممالک معروف یزد

یکی از رستوران‌های پرطرفدار یزد که در خانه‌ای باغی واقع شده است، «مشیر الممالک» می‌باشد که شامل سه رستوران و یک کافی شاپ است و انواع غذاهای ایرانی، خارجی و دریایی را ارائه می دهد.

«نقاشی» بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رستوران در این مجموعه است که ظرفیتی در حدود ۲۵۰ نفر را دارد. همچنین رستوران دیگر آن به نام یزد و باغ است. مشیر الممالک در کنار دیوارها و پنجره‎‌های رنگی تزئین شده و نهر روان و درختان بلند، دارای خدمات کامل برای هتل سنتی خود که در مرکز باغ واقع شده نیز است.

هتل باغ مشیر الممالک نیز از جمله مجهزترین هتل‌های شهر یزد برای اقامت است که امکانات فراوانی را با سرویس‌دهی عالی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهد.

رستوران هتل داد معروف یزد

رستوران هتل داد

«رستوران هتل داد» یکی از رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد است که بافتی کاملا سنتی دارد، زیرا از خشت ساخته شده است. این رستوران بخشی از هتل داد است که در قلب شهر تاریخی یزد واقع شده است. اینجا دارای یک کافی شاپ در حیاط مرکزی، لابی کافه تریا، یک رستوران آینه‌ای لوکس و یک رستوران در پشت بام با فضایی شیک و چشم اندازی بی نظیر است.

هرچند معماری سنتی دارد، اما دارای امکانات بسیار پیشرفته‌ای است. با داشتن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی همراه با نوشیدنی‌های گرم و سرد در کنار پنجره‌های چوبی و حوضچه‌های آب، بدون شک، به یاد ماندنی‌ترین لحظه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد که شاید هرگز تجربه نکنید.

کافه این رستوران بر روی پشت بام واقع شده است، مکانی عالی برای تماشای جاذبه‌های زیبای شهر یزد است. علاوه بر این، تماشای آسمانی پر‌ستاره و احساس خنکی باد در شب، خاطره‌ای فراموش ناشدنی را برایتان به وجود می آورد.

رستوران سنتی مظفر

رستوران سنتی مظفر معروف یزد

«مظفر» با ظرفیت ۳۵۰ نفر یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های سنتی یزد است که در طبقه اول و حیاط هتل قرار دارد. همچنین، اگر می‌خواهید یک لیوان چای سنتی لب‌ریز و لب‌سوز را امتحان کنید، حتما سری به کافی شاپ این رستوران بزنید.

نیمکت‌های چوبی در کنار حوضچه‌های آبی خیره کننده و همچنین درختان سرسبز و با‌شکوه، همگی در هماهنگی کامل برای ایجاد باغی کوچک و دلپذیر در قلب صحرا برای مهمانان است.

رستوران تالار یزد

رستوران تالار یزد معروف یزد

بیشتر مردم یزد بر این باورند که تالار یزد یکی از بهترین و قدیمی‌ترین رستوران های شهر است. این رستوران که به نام قهوه‌چی شناخته می شود که در سال ۱۹۸۵ توسط آقای حاج غلامعلی قهوه‌چی تاسیس شد. آقای قهوه‌چی با صداقت و استقامت در طول سال‌ها لقب  بهترین آشپز را در یزد به خود اختصاص داده بود.

همچنین این تالار، سالن های عروسی متعددی در نزدیکی رستوران دارد که موجبات شادمانی و خوشنودی مهمانان را در رستوران فراهم می کند. تالار یزد دارای غذای بسیار با کیفیتی است، سعی کنید قبل از ساعت ۱ ظهر، را میزی برای پیش غذای ناهار خود تهیه کنید، در غیر این صورت باید در صفی طولانی منتظر بایستید.

رستوران سنتی خوان دوحد

رستوران سنتی خوان دوحد معروف یزد

بیشتر گردشگرانی که به یزد سفر می‌کنند، علاقه مند هستند غذاهای سنتی این شهر را امتحان کنند. برای رفتن به رستوران سنتی خوان دوحد باید به بلوار عزیز‌زاده و کوچه سنگریزی بروید. این رستوران در ساختمانی قدیمی با نمای آجری و با دو حیاط، یکی در سبک قاجاری و دیگری با سبک صفویه طراحی شده است.

اگر نام این رستوران برایتان سوال برانگیز است، باید بگوییم دوحد در گویش یزدی به دو سمت یا دو طرف است که اشاره به  دو حیاط دارد. هر یک از حیاط ها در دو طرف دارای درب ورودی برای مهمانان است که بعد از داخل شدن با اتاق هایی به سبک معماری قدیمی مورد استقبال قرار می گیرند.

البته در اینجا می توان چلوکباب، دیزی، فسنجان، شولی و برخی دیگر از غذاهای ایرانی را امتحان کنید..

اقامت در شهر یزد

رستوران سنتی حمامِ خان

رستوران سنتی حمامِ خان معروف یزد

«حمامِ خان»، رستورانی سنتی در خیابان قیام شهر یزد می‌باشد که بازسازی شده حمامی قدیمی است. این رستوان معروف دارای ظرفیت ۱۲۰ صندلی و آماده ارائه خدمات صبحانه، ناهار و شام به مهمانان خود است. رستوران و خانه چای حمامِ خان با انواع مختلف غذاهای ایرانی و محلی از جمله چلو کباب، کشک بادمجان، شولی، قیمه یزدی، دیزی و غیره.

رستوران سزار

اگر به دنبال رستورانی مدرن هستید، «سزار» را فراموش نکنید. در اولین گام شما را جذب می‌کند، زیرا دارای دکوراسیون داخلی بسیار لوکس به همراه یک پیانو زیبا است. در شب‌ها می‌توانید به موسیقی زنده گوش دهید و خاطره‌ای به یادماندنی را برای خود رقم بزنید.

رستوران سزار برای ناهار و شام علاوه بر پیتزا، انواع غذاهای ایتالیایی و ایرانی و نوشیدنی‌های گرم و سرد و دسرهای خوشمزه را ارائه می‌دهد. این رستوران در میدان ابوذر واقع در شهر یزد واقع شده است.

رستوران فوکا

رستوران فوکا معروف یزد

رستوران فوکا واقع در یزد دارای ظرفیتی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر با انواع غذاهای سنتی ایرانی، کیک تازه، دسر و نوشیدنی‌های گرم و سرد است. این کافه یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین رستوران‌ها و کافه‌های یزد با دکوراسیونی شیک و اجرای موسیقی زنده است.

فست فود کرنوپیچ

«کرنوپیچ» به دلیل کیفیت بالای غذاهای خود از محبوبیت بالایی در نزد مردم برخوردار است. اگر چه همیشه پر از مشتری است، سرعت خدمات آن بالا است. دلیل نامگذاری این رستوران به نوع پیتزا آن به نام کورنوپیچ است که در آن سیب زمینی به جای خمیر پیتزا استفاده می شود. این فست فود در خیابان وزیری در منطقه صفاییه قرار دارد.

پیتزا فروتن

پیتزا فروتن معروف یزد

«پیتزا فروتن» یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای شهر یزد است. حدود سی سال پیش، در بلوار باهنر شعبه اصلی پیتزا فروتن افتتاح شد. با توجه به کیفیت خوب و خدمات عالی این شعبه و به دلیل فقدان فضا پارک مناسب خودرو، شعبه دوم در خیابان مجدالعلما باز شد.

سس مخصوص فروتن یکی از دلایلی است که مشتریان پیتزاهای آن را دوست دارند. توصیه ما به غیر از پیتزا، سفارش همبرگر با سیب زمینی سرخ کرده است.

رستوران ایتالیتایی شگالیو

شگالیو با آن دکوراسون زیبایش در میان رستوران‌های مشهور ایتالیایی یزد قرار دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اینجا یکی از بهترین رستوران‌های یزد است، البته به سبک ایتالیایی. در شگالیو پیتزا سیسیلی، گوشت استیک، سالاد، سیب زمینی و دیگر غذاهای مورد علاقه مشتریان یافت می‌شود. این رستوران در خیابان نیرنگ واقع در منطقه صفاییه قرار دارد.

کافه پناهنده

کافه پناهنده معروف یزد

«کافه پناهنده» با سابقه ای بیش از ۷۰ سال یکی از بهترین و قدیمی‌ترین رستوران‌های یزد است. این کافه همچنین به عدسی پناهنده نیز شناخته می‌شود، زیرا این مکان خوشمزه‌ترین و با کیفیت‌ترین سوپ عدسی را ارائه می‌دهد که برای سالیان دراز در بین مردم محبوب شده است.

به همین دلیل، بیش از نیمی از مشتریان به طور مرتب به این کافه می‌آیند تا فقط یک کاسه سوپ عدسی لذیذ آن را بخورند. پناهنده در فضای تاریخی و جذاب بازار یزد یعنی «پنجه علی» واقع شده است. همچنین این کافه دارای منوی باز برای صبحانه نیز است.

کافه هنر

«کافه هنر» یکی از دنج‌ترین کافه های شهر یزد است. اینجا جایی است که می‌توانید در پشت بام نشسته و در حالی که از چای گیاهی گرم یا نوشیدنی‌های سرد خود در کنار مقدار کمی باقلوا لذت می برید، به تماشای چشم اندازه زیبای شهر بنشینید.

کلام آخر

بعد از خواندن لیستی از رستوران‌ها و کافه‌های معروف یزد و انتخاب محل ناهارم، برنامه عصرم رو هم چیدم.

از آن جهت که یزد شهر کیکی یزدی، قطاب و باقلواست، رفتن به یکی از همین کافه‌ها، کاری اجتناب ناپذیرِ برام. همچنین تو این گرما قصد دارم فالوده هم بخورم، این فرصت رو از دست نمی دم، چون به نظرم خیلی وسوسه برانگیزه. تو همین فکرا بودم که دیدم تو رستوران نشستم و در حال خوردن شولی هستنم.

در این راستا، جهت اجاره آنلاین منزل مبله در یزد در سراسر شهر یزد می توانید به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

سفر و گردشگری...
ما را در سایت سفر و گردشگری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نرگس رحیمی villas بازدید : 274 تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1399 ساعت: 18:29

استان سرسبز گیلان به دلیل وجود جاذبه‌های فراوان و طبیعت منحصر به فرد خود یکی از محبوب‌ترین مقاصد نزد مسافران و طبیعت گردان است. خیلی از ما وقتی برای دور شدن از هیاهوی شهرمان قصد سفر می‌کنیم اولین انتخابمان شمال کشور و به خصوص شهرها، روستاها و جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است چرا که آرامش آن را در کمتر جایی می‌توانیم بیابیم. همانطور که می‌دانید جاذبه‌های گردشگری گیلان در هر گوشه و کنار این استان فراوان است اما در این مطلب به تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. مقاصدی که با سفر به آن‌ها تجربه‌ای به یاد ماندنی و خاطره انگیز برایتان رقم می‌خورد و برای یک بار هم که شده حتما باید به آن مناطق سفر کرد.

blogpost-373

جاذبه های گردشگری ماسال

حتما بارها از زبان افراد مختلف شنیده‌اید که برای توصیف کردن چیزهایی که علاقه و اشتیاق زیادی به آن‌ها دارند واژه مناسبی پیدا نمی‌کنند و مدعی می‌شوند که کلمات قادر به وصف آن نیست. خیلی وقت‌ها این تعبیر به نظرتان حسابی اغراق آمیز می‌آید. اما این بار باور کنید در وصف زیبایی ماسال هیچ کلمه‌ای حق مطلب را ادا نمی‌کند و شگفتی‌هایش را فقط باید با چشمان خود ببینید. ماسال، اقیانوسی از ابر و آرامش یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان واقع در ۵۵ کیلومتری رشت و ۶۰ کیلومتری تالش است که در جوار کوه‌های تالش قرار دارد. بهترین زمان سفر به ماسال که عمده شهرتش به خاطر ییلاقات بکر، مه اندود و خوش آب و هوای آن مانند اولسبلنگاه است از اردیبهشت تا مهر ماه می‌باشد.

کلبه‌های چوبی این منطقه می‌تواند اقامت در ماسال را برایتان خاطره انگیز کند. اقامت در خانه‌هایی که همیشه در کارتون‌ها و فیلم‌ها دیده‌اید و برایتان رویا بوده با سفر به ماسال حقیقت می‌یابد. همچنین برای اجاره ویلا در ماسال می‌توانید به صورت آنلاین و پیش از سفر از میان ویلا و سوئیت‌های شخصی اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید.

جاذبه های گردشگری ماسوله

سفر به ماسوله می‌تواند یکی از خیال انگیزترین سفرهای عمرتان باشد. ماسوله شهری توریستی و تاریخی و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان به حساب می‌آید که با طبیعت بهشتی خود گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ماسوله معماری پلکانی و منحصر به فرد آن است که سبب شهرت آن در سطح جهانی نیز شده است. هوایی لطیف و مه اندود، جنگل‌های انبوه و آبشارهای خروشان و کوهستان‌های مرتفع، همه آن چیزی که هر فردی برای رسیدن به آرامش به آن نیاز دارد، در ماسوله جمع شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید سهراب سپهری شاعر و نقاش محبوب کشورمان در وصف ماسوله گفته ماسوله را نمی‌توان نوشت ماسوله را باید دید. پس تا دیر نشده دست بجنبانید که خزان زرد و نارنجی ماسوله را از دست ندهید.

همچنین علاوه بر طبیعت منحصر به فردی که خود شهر ماسوله دارد، جاده‌ای که شما را به ماسوله می‌رساند هم بسیار تماشایی است و مناظری شگفت انگیز را در برابر چشمانتان می‌آورد. به طور کل می‌توان این را گفت که جاده‌های زیبا و پر پیچ و خم با مناظر روح نواز یکی از محبوب‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان هستند. اگر قصد دارید شب را در ماسوله بمانید می‌توانید با اجاره خانه‌ محلی اقامتی متفاوت را تجربه کنید. رزرو هتل، اجاره ویلا و کمپینگ در طبیعت نیز از دیگر گزینه‌های اقامت در ماسوله است.

blogpost-369

جاده اسالم به خلخال

بدون شک یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران جاده‌ اسالم به خلخال است که از اسالم گیلان آغاز شده و به خلخال در اردبیل منتهی می‌شود. جاده‌ای رویایی به طول ۷۰ کیلومتر که یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است و با تماشای طبیعت چشم نواز آن گاهی تشخیص مرز بین خیال و واقعیت دشوار می‌شود. یکی از بهترین زمان‌های سفر به جاده اسالم به خلخال فصل پاییز است که درختان و دشت‌ها رخت نو به تن می‌کنند و غرق در رنگ می‌شوند.

در میان راه با راهنمایی تابلوهایی که نصب شده می‌توانید به روستاهای مختلف آن منطقه بروید. روستاهایی که خود جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان هستند و اقامتی به یاد ماندنی را برای مسافران رقم می‌زنند. کوهنوردی و گشت در جنگل‌های اطراف از مهم‌ترین دلایلی است که هر ساله طبیعت گردان بسیاری را راهی این جاده می‌کند. در نزدیکی خلخال نیز آبگرم کیوی قرار دارد که می‌تواند خستگی را از تن بیرون کند و برای ادامه سفر جانی تازه به شما ببخشد. همچنین اگر قصد دارید شب را در این منطقه بمانید می‌توانید وسایل مورد نیاز را با خود ببرید و در طبیعت کمپ بزنید. اجاره کلبه‌ها و خانه‌های محلی نیز از دیگر انتخاب‌های پیش روی شماست.

blogpost-371

سوباتان

تصور کنید جایی هستید که تا چشم کار می‌کند دشت‌های گل و چمنزارهای سرسبز دیده می‌شود، رودخانه‌های خروشان در جریان است و آبشارها موسیقی گوش نوازی با فرو ریختن آب می‌نوازند. جایی که کلبه‌های چوبی آن شما را به یاد کارتون هایدی می‌اندازد و اسب‌هایی در اطرافشان در حال چریدن هستند. تمام این تصاویر رویایی با سفر به سوباتان رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند. ییلاق سوباتان با مناظر رویایی و آب و هوای مطبوع از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است که در فاصله حدودا ۲۰ کیلومتری غرب لیسار از توابع تالش قرار دارد.

آبشار ورزان، دریاچه نئور، هاچا داش، پارک طبیعی آلچاق، غار گنجخانه و دشت گل‌های شقایق در فصل بهار از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند که در سفر به سوباتان نباید از آن‌ها غافل شد. اگر به سوباتان سفر کردید حتما از غذاهای محلی آن که با گوشت تازه گوسفند و بره طبخ می‌شوند نوش جان کنید. برای اقامت در سوباتان مانند دیگر مناطق ییلاقی گیلان می‌توانید شب را در خانه‌های روستایی و کلبه‌های چوبی بمانید. اگر هم دلتان خواست می‌توانید به تالش بروید و شب را در هتل، ویلا، سوئیت‌ها و یا آپارتمان‌های شخصی تالش بمانید.

blogpost-370

داماش

یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان، روستای داماش در ۱۳۰ کیلومتری رشت و ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار است. وجود مناظر دیدنی و آب و هوای خوشایند به خاطر قرارگیری در منطقه‌ای کوهستانی این روستا را به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان نزد مسافران به خصوص دوستداران طبیعت تبدیل کرده است. احتمالا با شنیدن نام داماش یکی از اولین مواردی که به ذهنتان خطور می‌کند آب معدنی معروف آن است که اتفاقا وجود همین چشمه یکی از دلایل شهرت این روستاست. گل نایاب سوسن چلچراغ که تنها در این منطقه و در منطقه لنکران جمهوری آذربایجان می‌روید از دیگر جاذبه‌های این روستا بوده و امکان بازدید از آن در زمان‌هایی خاص مقدور است.

در مسیر رسیدن به داماش از روستاهای مختلفی می‌گذرید، بهترین فرصت است تا دل به جاده بسپارید و از زیبایی‌های اطراف لذت ببرید. اگر قصد داشتید شب را در داماش بمانید می‌توانید با اجاره خانه‌های محلی اقامتی متفاوت را تجربه کنید.

هنگام سفر به این استان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان نگران اقامت خود نباشید. با مراجعه به سایت شب امکان انتخاب اقامتگاهی مناسب از میان گزینه‌های متنوع و متعدد در اکثر شهرهای ایران برای شما وجود دارد. پیش از سفر محل اقامت خود را انتخاب کنید و سفر را با آرامش سپری کنید.

    سفر و گردشگری...
    ما را در سایت سفر و گردشگری دنبال می کنید

    برچسب : نویسنده : نرگس رحیمی villas بازدید : 225 تاريخ : شنبه 11 مرداد 1399 ساعت: 20:22

    غذاهای محلی و سنتی هر استان نمودی از فرهنگ، آداب و رسوم و سنت مردم آن منطقه است. استان لرستان از فرهنگ غذایی غنی بهره می‌برد و از میان غذاهای محلی متنوع و خوشمزه آن برای هر سلیقه و ذائقه‌ای چیزی باب میل پیدا می‌شود.

    در این مقاله تعدادی از لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای محلی لرستان را معرفی می‌کنیم تا در سفر به این استان آن‌ها را نوش جان کنید و خاطراتی خوشمزه از سفر برای خود رقم بزنید. بعضی از این غذاهای محلی لرستان را در منزل هم می‌توانید تهیه کنید و تنوعی به سفره‌تان ببخشید.

    لازم است این نکته را یادآور شویم که اگر قصد دیدن آبشارهای ایران در استان لرستان را دارید اقامت در لرستان بر خلاف بسیاری از استان‌ها و شهرها گران نیست.

    در شهرهای این استان قرار نیست برای رزرو هتل و یا اجاره ویلاهای شخصی و سوئیت و آپارتمان هزینه‌های گزافی به شما تحمیل شود.

    هزینه تفریح و گشت و گذار در لرستان هم بالا نیست. بنابراین می‌توانید به راحتی بخشی از بودجه سفرتان را خرج قسمت هیجان انگیز سفر یعنی خورد و خوراک کنید و در رستوران‌های این استان که قیمت معقولی هم دارند خوشمزه‌ترین غذاهای محلی و سنتی‌شان را امتحان کنید.

    سغدو غذای سنتی استان لرستان

    سغدو(دلمه سیراب شیردان)

    سغدو از معروف‌ترین غذاهای محلی لرستان و بسیار مغذی و لذیذ است. طرز تهیه این غذا بدین شکل است که مانند سایر دلمه‌ها مواد داخل دلمه را آماده می‌کنند ولی این بار داخل شکمبه یا همان سیرابی‌های خرد شده می‌ریزند، آن‌ها را می‌دوزند و روی حرارت ملایم می‌پزند.

    مواد لازم برای تهیه این دلمه گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، آلو بخارا، پیاز سرخ شده، سبزی معطر، رب گوجه، ادویه، نمک و روغن است. مردم لرستان معتقدند که این غذا برای تقویت معده بسیار مفید و موثر است.

    چزنک رغو

    چزنک رغو نوعی نان روغنی و از محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان است. این غذا از چزنک (نان فطیر) و روغنی حیوانی به نام رغو درست می‌شود. بدین صورت که وقتی نان پخته شد بلافاصله تا سرد نشده مقداری رغو روی آن می‌ریزند و در صورت تمایل خاک قند یا شیره انگور و خرما را هم به آن اضافه می‌کنند.

    اگر مهمان لرستانی‌های عزیز بشوید با این نان خوشمزه از شما پذیرایی می‌کنند زیرا آن را به نوعی احترام به مهمان تازه وارد می‌دانند.

    زیر برنجی(آش گوشت یا چلو گوشت)

    زیر برنجی یا در واقع همان چلو گوشت یکی دیگر از غذاهای محلی لرستان است که معمولا در عروسی‌ها، مراسم‌های رسمی و اعیاد در سینی‌های مخصوصی به نام مجمع سرو می‌شود. سرو این غذا بدین صورت است که ابتدا یک لایه پلو را در سینی می‌ریزند، سپس گوشت‌ها را روی برنج ریخته و دوباره روی آن پلو می‌ریزند و در آخر برای گرم نگه داشتن غذا روی آن نان می‌گذارند. مقدار غذایی که در مجمع می‌ریزند معمولا برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود.

    جگر وز

    این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی لرستان است که شاید در ابتدا جگر معمولی به نظر برسد ولی طعم خاص و ویژه‌ای دارد. طعم خاص آن هم به دلیل وز پیچیده شده به دور جگر است. وز پرده و لایه نازکی از چربی در شکم گوسفند است که روی جگر آن قرار دارد.

    برای تهیه این غذا جگر را خرد می‌کنند، روی آن نمک می‌ریزند و لای مقداری وز می پیچند و به سیخ کشیده و کباب می‌کنند. چربی وز وقتی به جگر منتقل می‌شود طعم بسیار خوشمزه و لذیذی به آن می‌دهد. جگر وز را معمولا به همراه گوجه کباب شده و با نان یا برنج نوش جان می‌کنند.

    جگر وز غذای محلی محبوب لرستان

    دنده کباب لرستان

    دنده کباب که در گویش محلی به آن دنه کواو می‌گویند از خوشمزه‌ترین کباب‌ها و غذاهای محلی لرستان است. فرق این دنده کباب با دنده کباب‌هایی که در سایر شهرها پخته می‌شود در نوع برش دادن گوشت، طبخ آن و سس غلیظ و مخصوصی است که برای تهیه آن استفاده می‌کنند. اگر به استان لرستان سفر کردید حتما این غذای خوشمزه و اصیل را نوش جان کنید.

    آش ترخینه غذای محبوب استان لرستان

    آش ترخینه

    آش ترخینه یکی از غذاهای محلی لرستان و از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌های این استان است. برای درست کردن این آش از ترخینه یا کشگینه استفاده می‌کنند که ترکیبی از کشک، بلغور گندم و سبزی معطر کوهی است و بسیار خاصیت دارد. عدس، سبزی آش، ادویه و نمک نیز برای تهیه این آش لازم است. برای تزئین روی آش هم از نعناع داغ و پیاز داغ استفاده می‌کنند.

    در صورت تمایل می‌توان نخود و لوبیا را هم به ترکیبات آش اضافه کرد اما بهتر است از شب قبل خیس بخورند. در سفر به استان لرستان اگر مهمان مردم مهربانش شوید احتمالا این آش نصیبتان می‌شود و حسابی طرفدارش می‌شوید.

    رکواز آش سنتی بروجرد و غذای محلی لرستان

    آش ورکواز

    ورکواز آش سنتی بروجرد و از مقوی‌ترین غذاهای محلی لرستان است. سبزی ورکواز که در پخت این آش از آن استفاده می‌شود نوعی سبزی خودرو است که طبیعتی گرم دارد و در کوه‌ها و دشت‌های اطراف بروجرد می‌روید. مواد مورد نیاز برای تهیه این آش عبارتند از: سبزی ورکواز، بلغور، لوبیا قرمز، نمک و ادویه. سبزی ورکواز برای درمان بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی و بهبود عملکرد روده‌ها بسیار مفید است.

    آش پرشکه

    آش پرشکه که از غذاهای محلی لرستان به حساب می‌آید بیشتر در فصول سرد سال پخته می‌شود و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. سبزی استفاده شده در این آش بلمک نام دارد و گیاهی مخصوص است که در استان لرستان می‌روید. عدس، آرد گندم، کشک ( ماست یا دوغ)، نمک و ادویه دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این آش هستند.

    آش شله ماش

    این آش لذیذ یکی از غذاهای محلی لرستان است و با توجه به مواد تشکیل دهنده آن، یکی از مقوی‌ترین و پرخاصیت‌ترین آش‌های ایرانی به حساب می‌آید. مواد لازم برای تهیه این آش عبارتند از:

    لوبیا چیتی(باید از روز قبل خیس بخورد)، برنج و عدس(باید از یک ساعت قبل خیس بخورد)، ماش، پیاز، آب گوشت، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک و ادویه. این آش را هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان غذای اصلی می‌توانید نوش جان کنید.

    یکی از مسائلی که افراد را برای رفتن به سفر دچار تردید و گاهی پشیمان می‌کند، مساله اقامت است. اما قبل از این که سریع از سفر منصرف شویم، می‌توانیم با یک جستجوی ساده در سایت‌های اینترنتی از حدود قیمت اقامتگاه در مقصد مورد نظرمان باخبر شویم و بعد تصمیم بگیریم. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم شما به هر شهری از استان لرستان که سفر کنید هزینه اقامت برایتان گران تمام نمی‌شود.

    می‌توانید شب را در هتل بمانید که باید خیالتان را راحت کنیم بهترین هتل‌های لرستان هم در مقابل بسیاری از استان‌های دیگر قیمت معقول‌تری دارند. اجاره ویلا، آپارتمان و سوئیت هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شماست که با توجه به بودجه خود با قیمتی مناسب می‌توانید از بین آن‌ها رزرو کنید.

    سایت شب

    سفر و گردشگری...
    ما را در سایت سفر و گردشگری دنبال می کنید

    برچسب : نویسنده : نرگس رحیمی villas بازدید : 550 تاريخ : يکشنبه 5 مرداد 1399 ساعت: 15:39